Trendy

Nieuwsgierig naar de inhoud bezocht ik een lezing over de Uitvaart van de toekomst. Trendwatcher Marieke van der Weiden deed verslag van haar onderzoek hiernaar. Ik was benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en of onze ideeën over de richting van ons vak overeenkomen met haar bevindingen.

Het was een verfrissende presentatie; snel, met veel humor en goed gebracht. Ik bezoek niet vaak presentaties van trendwatchers, maar ik denk dat het bij hun vak hoort om de verwachtingen die zij zien, goed gekleurd te brengen. Grootse beelden kwamen voorbij met veel Engelse termen uit de marketing wereld. Volgens het trend-gevoel van ‘vooruitblikker’ Van der Weiden wordt het voor u in ieder geval gemakkelijker. De term brand-utility viel vaak. Wat ongeveer neerkomt op meer online gemak in apps of op websites van uitvaartondernemers. Denk hierbij aan een webshop waar u een kist kunt kopen, bloemstukken bestellen, zelf de rouwkaart kunt maken en de rouwauto in de juiste kleur kunt reserveren.
Het hele idee van “tot de dood ons scheidt” kantelt naar “tot in de eeuwigheid”. De holografische optredens van overleden sterren als Michael Jackson, André Hazes en komende november het optreden van de in 1977 overleden operazangeres Maria Callas, zijn hier al tekenen van.
Ze ziet ook (net als wij) de grote groei van kleine uitvaartbedrijfjes. Voor ons betekent dat krapte op de ‘markt’, voor u dat wij nog beter ons best moeten doen.
De vrolijke trendwatcher ziet in de (verre) toekomst ook de bemoeienis van A-merken, die nu nog met een grote boog om de uitvaartbranche heen lopen. Van der Weiden ziet u in de toekomst op de bank zitten bladeren in een magazine van een groot modemerk voor de laatste rouwmode of bij een bekende reisorganisatie een herinneringsreis boeken voor de achtergebleven familie.
De aanwezige uitvaartondernemers werden lacherig van de beelden die voorbij kwamen en tijdens de borrel werd veel bij de collega’s gepolst wat hiermee aan te moeten. Ik denk wel dat er in de komende 10 jaar meer gaat veranderen dan in de afgelopen 20 jaar, maar ik zie ons nog niet aan de bar zitten van het door een biermerk gesponsorde uitvaartcafé. Hoewel, bier is tegenwoordig óók trendy.

Narda Delhaas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *