Onze zorg begint bij een melding van overlijden en het verzoek om de nabestaanden te begeleiden bij het regelen van de uitvaart.
Daarna kunt u het volgende van ons verwachten:
In het eerste gesprek regelen we niet alles. We gaan u niet lastig vallen met vragen waar u op dat moment nog geen antwoord op hoeft te hebben. Zeker als een overlijden onverwacht komt kunt u in shock zijn en is het risico aanwezig dat u keuzes maakt waar u later spijt van krijgt.
Er is eerst de zorg voor de overledene; moet hij of zij nog verzorgd en gekleed worden en waar wordt hij of zij opgebaard? Verder bespreken we in het eerste gesprek de zaken die nodig zijn om op de rouwkaart te zetten. Dit zijn de grote lijnen voor de komende dagen en de uitvaart.
Tijdens dit gesprek bespreken we de details van de begrafenis of crematie. U heeft nu een paar dagen de tijd gehad om hier over na te denken en te overleggen met familie of andere betrokkenen. Wij bespreken de uitvaart in detail met u, zodat u voorbereid bent op wat gaat komen. Wij zorgen die dag voor het goede verloop en u kunt zich richten op het afscheid.
In de tussenliggende dagen houden wij contact met u. Zo kunt u met tussentijdse vragen bij ons terecht en houden wij u op de hoogte van het verloop van alles wat geregeld moet worden.
Als de overledene thuis ligt opgebaard brengen wij elke dag een controlebezoek.
Wij dragen er zorg voor dat de dag van de uitvaart verloopt zoals u dat met ons heeft besproken. U kunt zich richten op het afscheid en hoeft zich geen zorgen te maken over route, tijdschema of techniek. Dat hebben wij voor u geregeld.
Ongeveer vier weken na de begrafenis of crematie maken wij met u een laatste afspraak om te horen hoe het met u gaat, hoe u op de uitvaart en onze dienstverlening terug kijkt en of u dankkaarten wilt versturen. Tenslotte overhandigen wij u de rekening. In principe is ons contact hiermee ten einde.
Wij vinden het belangrijk dat u de draad van het leven weer kunt oppakken. De periode na de uitvaart, wanneer het leven weer ‘gewoon’ wordt, kan extra moeilijk zijn. De aandacht van anderen in uw omgeving wordt minder en misschien krijgt u onbegrepen reacties op uw verdriet.
Wij willen u hierbij vanuit Amenti Uitvaartverzorging ondersteunen door u enige maanden na de uitvaart een nazorg gesprek aan te bieden. Dit is kosteloos en behelst een verkennend telefoongesprek en als u dat wenst het feitelijke nazorg gesprek van een tot anderhalf uur.