Goed initiatief

Het is altijd weer spannend wie er komen. Wordt het druk? Welke vragen brengen mensen naar ons inloopspreekuur?

Elke maand installeren wij ons ergens in de regio op een makkelijk toegankelijke locatie. Tooien de tafels met onze groene Amenti kleedjes, een bloemetje en een brandend kaarsje om het zo gezellig mogelijk te maken.

Pop-up galerie

Vanaf het begin in 2014, toen nog in een pop-up galerie in het winkelcentrum in De Meern (vonden we zelf een heel leuke plek) komen er mensen met allerlei vragen naar ons toe. Wij hadden verwacht dat mensen vooral zouden willen weten wat een uitvaart kost. Dat vermoeden klopte. Zoals bijvoorbeeld die meneer die een afspraak bij de kapper naast ons had en door zijn vrouw opgedragen was om daarna even bij “die dames binnen te lopen” om te vragen naar de kosten en vast ook om even kennis te maken. Dat werd een heel gemoedelijk gesprek, herinner ik mij. Er komen vaker mensen om even kennis te maken. Héél belangrijk in ons vak, want je bent in een kwetsbare en emotionele toestand als er iemand is overleden van wie je houdt. Dan moet het contact wel goed voelen! Een kopje koffie drinken ter kennismaking vinden wij dan ook prima. Anderen willen hun uitvaart vast laten leggen. Soms betalen ze die ook al vooruit. Dan hebben ze daar geen zorgen meer over. Dat stelt hen gerust! Alleengaanden met een klein vangnet vinden het vaak fijn om hun uitvaart besproken te hebben, zeker als ze daar eigen ideeën over hebben. Er zijn korte vragen over een bepaalde begraafplaats, crematorium of een verzekering. Zo komt er van alles op ons pad.

Werkgebied

Inmiddels houden we spreekuur in ons hele werkgebied; van Woerden tot Nieuwegein en Utrecht tot Leidsche Rijn. We hadden niet verwacht dat het zo leuk zou zijn! Al bij ons eerste spreekuur kregen we een bemoedigend hart onder de riem van een mevrouw die wat onwennig binnenkwam. Zij wilde graag informatie, maar haar man vond het geen onderwerp. Gewapend met onze informatiemap heeft ze thuis het onderwerp toch aangekaart en is tot een goed gesprek gekomen met haar man. In een mail liet ze me dit dezelfde dag nog weten, blij dat we haar ‘geholpen’ hadden en dat ze het een heel goed initiatief vond!

Narda Delhaaswerg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *